Sto tři let od skandálu. Svěcení jara od Stravinského má v Plzni premiéru v sobotu 16. ledna
Vítězné – více než jedno století trvající – tažení baletu Igora Stravinského světovými scénami předznamenal obrovský skandál. První provedení Svěcení jara v choreografii Vaclava Nižinského 29. května 1913 v Théâtre des Champs-Èlysées provázel smích, hučení, dupání a pískot. Nadšené hlasy stoupenců moderny vč. Maurice Ravela, zasaženého genialitou díla, byly přehlušeny bouřlivě nesouhlasnými projevy většiny publika. Ale dílo století bylo na světě a dodnes nepřestává provokovat choreografy celého světa. Legendární skladba Igora Stravinského v provedení baletu Divadla J. K. Tyla bude mít premiéru 16. ledna 2016 na Malé scéně Nového divadla.
Stravinského Svěcení jara bylo inspirováno pohanskými slovanskými rituály, provázejícími ožívání přírody po kruté zimě – tancem k uctění země, jenž vrcholí obětováním jedné z dívek bohu jara. A právě oběť ve spojení s uměleckou tvorbou se pro Alenu Peškovou stala vůdčím tématem inscenace. Pešková jako autorka libreta, choreografka a režisérka v jedné osobě v ní rozvíjí pohled na tvořícího skladatele, jeho milostný poměr s Madame Inspirací a jejich společné vize: „První část se odehrává částečně v době Stravinského a částečně v budoucnosti, čemuž odpovídá i krokoslovník. Stravinskij vzpomíná na budoucnost, objevují se zde CD s jeho hudbou a články o něm. Z hlediště vystupuje žena, která se dostává do jeho doby a stává jeho múzou… Podněcuje ho, aby napsal, co mu opravdu zní v hlavě, překonal obavy z nepochopení i ztráty finančního zajištění. A Stravinskij píše hudbu, za niž je publikem kamenován… Celé to končí to apoteózou, že láska překoná vše…“
Netradiční uspořádání hlediště do tvaru U v komorním prostoru Malé scény zintenzivní kontakt s účinkujícími, tvořícími své mandaly z obilných zrn v bezprostřední blízkosti diváků.
Scénu vytvořil bratr choreografky Richard Pešek jr., kostýmy jsou společným dílem Moniky Kletečkové a Aleny Peškové. Hudebně na inscenaci spolupracoval Lumír Havlas.
V postavě Stravinského se budou střídat Miroslav Hradil a Martin Šinták, jeho Múzu ztvární „femme fatale“ Jarmila Dycková v alternaci s Janou Schweitzerovou. Role Oběti na sebe za asistence chóru berou Karolína Beerová či Anna Srncová, Michal Kováč nebo Ondřej Martiš.
Alena Pešková, v současné době umělecká šéfka baletu libereckého Divadla F. X. Šaldy. Do povědomí plzeňských diváků se zapsala nejprve jako výborná tanečnice (Dáma s kaméliemi, Lady Macbeth), posléze i všestranná choreografka. Její poslední autorské opusy – Maryša a Krvavá svatba – sehrály roli i na vrcholných příčkách Cen Thálie.