Plzeňské divadlo získalo čtyři přímé a osm širších nominací na Ceny Thálie. Konečné výsledky uvidíme v televizi 5. října

Divadlo J. K. Tyla obdrželo ve 26. ročníku Cen Thálie 4 přímé a 8 širších nominací, ze kterých se mohou radovat soubory muzikálu, opery a baletu. Slavnostní vyhlášení proběhne již tradičně v historické budově Národního divadla v Praze 5. října 2019. Celý večer bude od 20.00 v přímém přenosu přenášet Česká televize.

Přímé nominace na prestižní umělecká ocenění udělovaná Hereckou asociací za mimořádné jevištní výkony v oboru muzikál, opereta a jiné hudebně-dramatické žánry získal Jozef Hruškoci  za titulní roli a Stanislava Topinková Fořtová za roli paní Lovettové v muzikálovém thrilleru Sweeney Todd – Ďábelský lazebník z Fleet Street, který měl premiéru v režii Lumíra Olšovského 27. ledna 2018 na Malé scéně. „Jsem rád, že jsem získal nominaci zrovna za roli, která patří k mým nejoblíbenějším a také nejtěžším, které jsem kdy nastudoval,“ komentuje svou nominaci Jozef Hruškoci. Stanislava Topinková Fořtová dodává: „Ceny Thálie považuji za velké vyznamenání a velkou poctu pro každého umělce. Děkuji Lumíru Olšovskému, že mi věřil a obsadil mě do tak velké a krásné role v náročném představení.“ V oboru tanec a pohybové divadlo byl na návrh odborné poroty nominován Gaëtan Pires za roli Petruccia v baletu Zkrocení zlé ženy, jenž byl uveden ve světové premiéře 17. listopadu 2018 ve Velkém divadle na původní hudbu Jana Kučery a s choreografií, režií a libretem Aleny Peškové. Čtvrtou přímou nominaci za Divadlo J. K. Tyla získala Petra Alvarez Šimková za ztvárnění Elektry v Mozartově mistrovské opeře Idomeneo. Tato opera byla uvedená v Plzni poprvé, a to 9. března ve Velkém divadle v režii uznávané německé režisérky Arily Siegert.

Širšími nominacemi na Cenu Thálie byly oceněny výkony Pavla Klimendy v titulní roli v muzikálové show Josef a jeho úžasný pestrobarevný plášť, Miloslava Frýdla v titulní roli v muzikálu Billy Elliot, Dashy v roli bláznivé šarlatánky Oda Mae Brownové v inscenaci Duch (Ghost The Musical), Jarmily Hruškociové v roli Kateřiny v baletu Zkrocení zlé ženy, Jany Foff Tetourové v roli Donny Isabelly v opeře Nevěsta messinská, Doubravky Součkové v roli Ofélie v opeře Hamlet, Lukáše Zemana v titulní roli opery Orfeo a Michaely Noskové v roli Valencie v operetě Veselá vdova, kterou uvedlo Divadlo J. K. Tyla v režii Martina Otavy na začátku roku 2019 v koprodukci s Hudebním divadlem Karlín.

Nominace na Cenu Thálie

Stanislava Topinková Fořtová

Kategorie: Opereta, muzikál a ostatní hudebně-dramatické žánry, ženy

Role: Paní Lovettová

Název inscenace: Sweeney Todd – Ďábelský lazebník z Fleet Street

Autoři: Stephen Sondheim, Hugh Wheeler

Překlad: Hana Nováková

Hudební nastudování: Jiří Petrdlík

Režie: Lumír Olšovský

Premiéra: 27. ledna 2018 na Malé scéně DJKT

Zdůvodnění odborné poroty:

Role paní Lovettové patří k dalším úspěchům Stanislavy Topinkové na plzeňské scéně. Její postava má vývoj, od humorné nadsázky plynule přechází k temnému hororu, v nějž se představení postupně mění. Její milostné vyznání k Toddovi „By The Sea“ patří k vrcholům celého muzikálu. Neuvěřitelně citlivě zahraná „temná“ postava dává inscenaci působivý rám.

Po absolvování studia sólového zpěvu (operetní specializace) na Státní konzervatoři v Praze nastoupila v roce 1982 do prvního angažmá v DJKT (Sally – Kabaret, Judita – Zvonokosy ad.). V letech 1988-1992 působila v pražském Hudebním divadle v Karlíně (např. Sugar – Někdo to rád horké, Fanny – Funny Girl, Káča – Divotvorný hrnec). V letech 1989-1994 byla zároveň sólistkou armádní Ústřední hudby. Od roku 1994 je opět členkou operety, resp. muzikálu DJKT, kde ztvárnila několik desítek převážně hlavních rolí (např. Charity – Sladká Charity, Dolly – Hello, Dolly!, Lilli – Kiss Me, Kate, Rose – Gypsy, Grizabella – Kočky, Paní Lovettová – Sweeney Todd, Golda – Šumař na střeše, Paula Abagnale – Chyť mě, jestli na to máš). Hostovala v Divadle Semafor, stále spolupracuje s Divadelní společností Josefa Dvořáka. Byla třikrát nominována na Cenu Thálie, v roce 2003 ji za roli paní Johnstonové v muzikálu Pokrevní bratři získala. Je držitelkou Ceny Vendelína Budila za významný umělecký přínos v oboru.

 

Jozef Hruškoci

Kategorie: Opereta, muzikál a ostatní hudebně-dramatické žánry, muži

Role: Sweeney Todd

Název inscenace: Sweeney Todd – Ďábelský lazebník z Fleet Street

Autoři: Stephen Sondheim, Hugh Wheeler

Překlad: Hana Nováková

Hudební nastudování: Jiří Petrdlík

Režie: Lumír Olšovský

Premiéra: 27. ledna 2018 na Malé scéně DJKT

Zdůvodnění odborné poroty:

Dlouhodobě vynikající Jozef Hruškoci na sebe strhujícím způsobem upozornil v herecky a pěvecky mimořádně obtížné titulní postavě „ďábelského“ lazebníka Sweeneyho Todda. V inscenaci s působivou hororovou atmosférou hraje svoji roli autenticky, uhrančivě, je dostatečně děsivý a v průběhu představení vytváří úchvatnou proměnu nešťastného muže v zoufalého vraždícího šílence.

Po maturitě na osmiletém gymnáziu ve slovenských Sečovcích vystudoval muzikálové herectví na brněnské JAMU. Ihned po dokončení studií nastoupil do angažmá v muzikálovém souboru DJKT, kde se představil rolí krále Petra v Noci na Karlštejně, po níž následovaly další (Augustín Magaldi – Evita, Nick Carter – Adéla ještě nevečeřela, Valentin – Polibek pavoučí ženy, Joe – Sugar aneb Někdo to rád horké, Rambajz-tágo – Kočky, Jenda Rilke – Probuzení jara, Billy Crocker – Děj se co děj, Battista – Liduschka (Baarová), Slump – Zahrada divů, Sweeney Todd – Sweeney Todd, Motl – Šumař na střese, Carl Bruner – Duch (Ghost The Musical), Jerry Lukowski – Donaha!). Hostoval také v souboru baletu DJKT (Krysař – Krysař) a Městském divadle Brno (John Silver – Ostrov pokladů, Ježíš – Evangelium o Marii, Taxikář – Ženy na pokraji nervového zhroucení). V roce 2015 byl za roli Ramgajz-tága v muzikálu Kočky oceněn Cenou ředitele DJKT za mimořádný umělecký výkon pro umělce do 30 let. Letos získal také Uměleckou cenu města Plzně v kategorii Mimořádný umělecký počin pro umělce do 30 let za roli nezaměstnaného oceláře Jerryho Lukowského v muzikálové komedii Donaha! a za titulní roli ve strhujícím muzikálovém thrilleru Sweeney Todd – Ďábelský lazebník z Fleet Street.

 

Gaëtan Pires

Kategorie: tanec a pohybové divadlo, muži

Role: Petruccio

Název inscenace: Zkrocení zlé ženy

Hudba: Jan Kučera

Choreografie, libreto a režie: Alena Pešková

Premiéra: 17. listopadu 2018 ve Velkém divadle

Zdůvodnění odborné poroty:

Od prvního vstupu na jeviště se prezentuje jako urostlý frajírek, který na nějaké namlouvání prostě nemá čas. Pořád kontroluje hodinky, aby snad nepřišel o nějakou zábavu. Velký rozsah nohou, charisma, suverénní technika, přirozené herectví – z toho roste překvapivě zralý výkon mladého Gaëtana Pirese.

 Gaětan Pires pochází z Francie, do plzeňského souboru nastoupil v roce 2017 (od ledna 2019 sólista) po tříletém působení v pražském souboru Bohemia Balet. Od čtyř let se věnoval různým tanečním stylům, mimo jiné také modernímu tanci, hip-hopu či breakdance. Po rozhodnutí, že chce být profesionálním tanečníkem, byl svými pedagogy z důvodu získání kvalitních základů pro svůj další rozvoj veden i ke klasickému tanci, který následně studoval tanečních školách ve Francii a v Praze, zúčastnil se také prestižního ročního programu na Ellison Ballet v New Yorku Za sebou má účast na několika mezinárodních soutěžích, ve kterých vždy patřil mezi oceněné. Na posledním ročníku Mezinárodní baletní soutěže Plzeň, která je v České republice v mezinárodním formátu pořádána od roku 2003, se umístil na prvním místě v kategorii muži – senior. V Divadle J. K. Tyla nastudoval řadu především hlavních rolí, např. Romea v baletu Romeo a Julie, rytíře Des Grieux v tanečním zpracování Manon, Rudovouse v Labutím jezeře, Juliena Sorela v baletu Červený a černý a Petruccia ve Zkrocení zlé ženy.

 

Petra Alvarez Šimková

Kategorie: opera, ženy

Role: Elektra, Agamemnonova dcera

Název inscenace: Idomeneo

Hudba: Wolfgang Amadeus Mozart

Hudební nastudování: Norbert Baxa

Režie: Arila Siegert

Premiéra: 9. března 2019 ve Velkém divadle

Zdůvodnění odborné poroty:

Petra Alvarez Šimková vytvořila ve zřídka uváděné Mozartově opeře Idomeneo struhující portrét Agamemnovy dcery Elektry. Pro roli má dostatečně dramatický hlas, ale i nezbytnou pěveckou techniku k zvládnutí náročných koloratur. Pod režijním vedením Arily Siegert je její Elektra zprvu nenápadná žena, již se nedaří získat prince Idamanta, nicméně i v jejích němých scénách divák vnímá Elektřiny touhy a cíle. Vše vrcholí v závěru opery, kdy Adamante získává vytouženou Iliu a vstupuje na královský trůn. Zoufalá Elektra v dramatické árii končí svůj život a následuje bratra Oresta do podsvětí. A závěrečná árie, v níž zoufalá Elektra v dramatické árii končí svůj život, přináší Petře Alvarez Šimkové příležitost, aby na sebe strhla pozornost a přispěla k vrcholu celé inscenace.

 Na Pražské konzervatoři vystudovala zpěv na oddělení populární hudby u prof. Lídy Nopové. Opernímu zpěvu se začala věnovat při studiu na konzervatoři v italské Mantově, kterou s úspěchem absolvovala. Svá operní studia pak uzavřela ve Vídni na Universität für Musik und darstellende Kunst, kde studovala u prof. Claudie Visca a prof. Edith Mathis. S úspěchem se zúčastnila mezinárodních pěveckých soutěží mj. Ismaela Voltoliniho a Riccarda Zandonaie v Itálii, soutěže Ady Sari v Polsku a Ferruccia Tagliaviniho v Rakousku. Řadu svých úspěchů slavila na zahraničních scénách. Ve vídeňském Theater an der Wien vystoupila po boku Placida Dominga v Menottiho opeře Goya. Již několik let pravidelně spolupracuje s plzeňskou operou, kde vytvořila např. Mimi v Pucciniho Bohémě, Tosku ve stejnojmenné opeře téhož autora, Verdiho Violettu v La traviatě, Markétku ve Faustovi a Markétce Ch. Gounoda, titulní postavu v Ponchieliho Giocondě, Donnu Annu v Mozartově Donu Giovannim, Agátu ve Weberově Čarostřelci, Annu Rybovou v Kubičkově opeře Jakub Jan Ryba a naposledy Beatrici v Nevěstě messinské Z. Fibicha. S úspěchem hostuje i v Národním divadle v Praze (Trubadúr, Mefistofeles, Andrea Chénier, Jonny vyhrává), bohatá je také její koncertní činnost.

 

Širší nominace na Cenu Thálie

 Jarmila Hruškociová

Role: Kateřina

Název inscenace: Zkrocení zlé ženy

Choreografie, režie a libreto: Alena Pešková

Premiéra: 17. listopadu 2018 ve Velkém divadle

 

Jana Foff Tetourová

Role: Donna Isabella, kněžna messinská

Název inscenace: Nevěsta messinská

Režie: Martin Otava

Premiéra: 7. dubna 2018 ve Velkém divadle

 

Pavel Klimenda

Role: Josef

Název inscenace: Josef a jeho úžasný pestrobarevný plášť

Režie: Gabriela Petráková

Premiéra: 1. prosince 2018 na Nové scéně DJKT

 

Doubravka Součková

Role: Ofélie

Název inscenace: Hamlet

Režie: Martin Otava

Premiéra: 20. ledna 2018 na Nové scéně DJKT

 

Lukáš Zeman

Role: Orfeo

Název inscenace: Orfeo

Režie: Tomáš Ondřej Pilař

Premiéra: 2. června 2018

 

Miloslav Frýdl

Role: Billy Elliot

Název inscenace: Billy Elliot Muzikál

Režie: Lumír Olšovský

Premiéra: 11. května 2019 na Nové scéně DJKT

 

 

 

Dasha

Role: Oda Mae Brownová

Název inscenace: Duch (Ghost The Musical)

Režie: Lumír Olšovský

Premiéra: 29. září 2018 na Nové scéně DJKT

 

Michaela Nosková

Role: Valencie

Název inscenace: Veselá vdova

Režie: Martin Otava

Premiéra: 24 ledna 2019 na scéně Hudebního divadla Karlín a 2. února 2019 na Nové scéně DJKT

 

Martina Drbušková, fotografie Martina Root a Irena Štěrbová

 

 

 

  •  

Mohlo by se vám líbit...

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *