Láska a byznys v novém baletním ztvárnění Bizetovy a Ščedrinovy Carmen na plzeňské scéně

Nedlouho po premiéře Prokofjevova Romea a Julie přivádí plzeňský baletní soubor na scénu nezkrotnou Carmen. Na repertoáru se tak potkávají dva velké taneční tituly – tragické osudy velké lásky. Poprvé v Plzni Carmen uvedl choreograf Gustav Voborník v r. 1967 s baletní hudbou Rodiona Ščedrina, již skladatel napsal pro svou choť, primabalerinu Maju Pliseckou. V r. 1996, právě před 20 lety, nastudoval Carmen choreograf Robert Balogh, který – nepochybně inspirován filmem Carlose Saury – zkombinoval Bizetovu hudbu s flamenkovými kreacemi skladatele a kytaristy Paca de Lucíi. Pro nové osobité zpracování příběhu dle literární předlohy Prospera Mérimeéa vytvořil nyní choreograf a režisér Mário Radačovský vlastní hudební koláž z Bizetovy opery a Ščedrinovy baletní hudby, která z Bizeta rovněž vychází.

Inscenace, v níž ´tančí´ i kancelářské židle, bude mít v Plzni premiéru 26. března 2016 na scéně Nového divadla.

Drama vášnivé lásky, smrtící a sebezničující, ale i lásky něžné a hluboce oddané zasazuje Radačovský do současného světa nelítostného byznysu: „José je byznysmen, majitel firmy se spoustou zaměstnanců, Carmen je jeho sekretářka. Escamillo je finanční žralok, jemuž se zlíbí Josého firmu spolknout – a Carmen se zachová ryze pragmaticky. Samozřejmě bych chtěl ukázat, že José Carmen opravdu miloval. To, že zoufalý výbuch jeho žárlivosti způsobí její smrt, je u mě spíš nešťastná náhoda, ne vražda. Láska i vášeň zůstávají, jen jsem je chtěl zasadit do soudobých reálií, aby poselství inscenace směřovalo především k mladým lidem. Chtěl bych jim říct, ať si hlavně hledají povolání, kde mohou být sami sebou. Ať nepodléhají prázdným ambicím a nenechají se ošálit leskem kvazi světa, kde si všichni na něco hrají.“

Režisér je nadšený způsobem, jakým jeho ideu realizuje dvojice zúčastněných scénických výtvarníků: „Snažíme se, aby inscenace byla nejen pohybově, ale celkově vizuálně zajímavá. Marek Hollý vytvořil nádhernou scénu, krásné budou i kostýmy Ludmily Várossové, která si ověřovala v autentickém prostředí velké firmy, jaký dress code tam vládne a jak se projevuje v detailech.“

V postavách ústřední čtveřice se budou střídat Jarmila Dycková, Kristýna Potužníková, Lýdie Švojgerová (Carmen), Corinne Cox, Kristýna Piechaczková a Anna Srncová (Micaela),

Miroslav Hradil, Richard Ševčík a Martin Šinták (Don José), Michal Kováč, Grzegorz Mołoniewicz, Archie Sladen a Richard Ševčík (Escamillo).

Mário Radačovský – Krátce po absolutoriu konzervatoře se stal sólistou Slovenského národního divadla v Bratislavě (mj. tu ve Ščedrinově Carmen tančil Josého i Escamilla). Sedm let (od r. 1992) pracoval ve světoznámém souboru Jiřího Kyliána v Netherlands Dance Theatre v Haagu. Své první choreografie realizoval během následujícího angažmá v Grand Ballets Canadiens v Montrealu. Jako choreograf se poté uplatnil jako umělecký šéf baletu SND, stejně jako v současné době coby umělecký šéf baletu Národního divadla v Brně. S Divadlem J. K. Tyla spolupracuje poprvé.

Eva Ichová

Mohlo by se vám líbit...

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *