Finále odtajnilo místo pro archiv a láká na „funglovky“

Filmový festival Finále Plzeň láká své fanoušky a filmové nadšence na „fungl“ nové filmy – premiéry a předpremiéry, tedy projekce, které se na festivalu uskuteční opravdu poprvé a také na archivní sekci, která se bude již tradičně konat na netradičním místě – tentokrát na Zastávce.

Festivalový týden se koná od 20. do 26. dubna 2017.

 Jedinečnost festivalu Finále Plzeň je možné spatřovat také v tom, že řada filmových profesionálů právě tady uvádí své filmy v premiéře nebo předpremiéře. Historicky je takovým filmovým tvůrcem např. režisér Jan Hřebejk, který na Finále Plzeň uváděl v premiéře svůj film Musíme si pomáhat v roce 2000 a dle jeho slov mu toto uvedení přineslo štěstí…

„Zásadní premiérou letošního Finále je zahajovací film Zahradnictví: Rodinný přítel. Film je prvním dílem trilogie, který dějově předchází Pelíškům z dílny dua Hřebejk – Jarchovský. My nabízíme i široké veřejnosti možnost zúčastnit se zahajovací projekce v Kinosále Měšťanské besedy,“ říká Eva Veruňková Košařová, ředitelka festivalu Finále Plzeň. Rodinný přítel je melodrama odehrávající se ve 40. letech za německé okupace. Tři mladé ženy a dvě děti čekají na návrat svých vězněných mužů a otců. Válkou vynucenému rodinnému společenství obětavě pomáhá rodinný přítel a lékař Jiří…

Dalšími novinkami uváděnými v premiéře či předpremiéře na festivalu jsou filmy Jiří & Otto Bubeníček  o mezinárodně uznávaných baletních tanečnících,  Monstrum o osudech sochaře Otakara Švece, který byl autorem Stalinova pomníku v Praze, svérázný dokument Korfu 4+1, ve kterém Tomáš Hanák provádí diváka malebným řeckým ostrovem, komedie Trapný padesátky o třech ženách vyrovnávajících se se stárnutím,  dokument o dnešních dětech, které si sice neumí zavázat tkaničku, ale skvěle ovládají počítač či chytrý telefon Děti online a první thriller na českém internetu z produkce Stream.cz nazvaný Pěstírna.

Novinkou letošního ročníku je rovněž místo uvedení archivní sekce nazvané Talent ve vyhnanství, ve které budou promítány filmy režisérů, kteří byli nuceni po roce 1968 opustit Československo. Po loňském Korandově sboru se organizátorům podařilo zajistit  promítání v historickém objektu Zastávky. „Bývalá nádražní budova vznikla v letech 1926 – 1927. V průčelí budovy a ve vestibulu, který se zachoval v původní podobě, je patrný výrazný vliv art deco a kubismu. Já věřím, že i letos návštěvníci festivalu náš výběr místa projekce archivní sekce ocení,“ uzavírá ředitelka festivalu. Dolní část budovy od roku 2014 obývá spolek Plzeň zastávka, který využívá jedinečnou atmosféru nádraží k pořádání literárních večerů, koncertů, výstav a různorodých seminářů.

 

Historická budova Zastávky přivítá filmové fanoušky na třech projekcích:

Proměna (r. J. Němec), Německo 1975

Televizní film, jehož scénář byl napsán ještě v Československu deset let před tím, než byl natočen. Vývoz scénáře filmu Proměna je velmi zdařile ztvárněn ve filmu Vlk z Královských Vinohrad.

Zákon a nepořádek (r. I. Passer), USA 1974

Snímek, který s černým humorem popisuje sousedské společenství vsazené do proslulé newyorské imigrantské Lower East Side. Městu vládne zločin, a tak se skupina mužů rozhodne vzít spravedlnost do svých rukou. Tím se rozehrává skrumáž rodinných, generačních, sociálních a rasových problémů.

Maják (r. V. Jasný), Německo 1972

Strhující snímek podle předlohy Ladislava Mňačka. Příběh muže, jemuž byla nabídnuta možnost odpykat si dvacetiletý trest za zabití dvouletou službou na zcela osamělém majáku na jihu Rudého moře. Suveréní, konkrétní, velmi naléhavý, stále se stupňující příběh o šílenství samoty, naléhavých vzpomínkách a utkvělých představách.

Mohlo by se vám líbit...

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *